Zobrazení v rovině
= Předpis, který každému bodu () roviny přiřadí právě jeden body téže roviny ()
... vzor
... obraz
Pokud , pak tyto body nazýváme samodružné
Pokud se nějaký útvar zobrazí sám na sebe, pak říkáme, že jde o samodružný útvar
Pokud jsou všechny body samodružné, pak takové zobrazení nazýváme identické
Shodná zobrazení
= Zobrazení, které každé úsečce přiřadí úsečku shodnou s původní úsečkou
2 shodnosti: Přímá a nepřímá
Přímá shodnost = průsvitku nepřevrátíme
Nepřímá shodnost = průsvitku převrátíme
Základní shodná zobrazení
-
Osová souměrnost
-
Středová souměrnost
-
Posunutí (translace)
-
Otočení (rotace)
Osová souměrnost
Určená přímkou , kterou nazýváme osa souměrnosti
Je to shodnost nepřímá
Každému bodu roviny přiřadí obraz:
Zápis osové souměrnosti:
Využití osové souměrnosti v konstrukčních úlohách
Př.:
Př.:
Středová souměrnost
Určená bodem , který nazýváme střed souměrnosti
Je to shodnost přímá
Každému bodu roviny přiřadí obraz:
Ve středové souměrnosti platí
Využití středové souměrnosti v konstrukčních úlohách
Př.: