Baroko


Úvod do baroka

= Umělecký směr v 16. až 18. st.

Úzce souvisí s vítězstvím protireformace a upevněním moci katolické církve = rekatolizace

V popředí je Bůh, odmítá renesanční optimismus, odklon od racionalismu, skepticismus k lidským schopnostem

Založení Jezuitského řádu Španělem sv. Ignácem z Loyoly, papežem potvrzen v roce 1540

Katolíci ×\times protestanti \to Třicetiletá válka, ukončena Vestfálským mírem \to

\to Pocit nicoty, skepse, Bůh, smyslovost, zživotňování Krista (jako milenec lidské duše) \to barokní mystická erotika (podobně jako např. v Legendě o sv. Kateřině ve středověku)

Antiteze = kontrast světa mystického, transcendentálního a světa pozemského

Umělecké prostředky: hyperbola, symbol, alegorie

Klíčovým tématem je smrt (memento mori = mysli na smrt)

Používají se novotvary, slovní hříčky, dlouhá souvětí

Květnatost stylu, dlouhé názvy děl, patetičnost, dramatičnost

Na tato témata navazuje v 19. st. i romantismus

Theatrum je klíčovým motivem, theatrum mundi = divadlo světa


Architektura

  • Lorenzo Bernini:
    Tvůrce kolonády svatého Petra ve Vatikánu
    Socha Vidění svaté Terezy

  • Bernard Fischer z Erlachu:
    Působil na našem území
    Podílel se na architektonické výzdobě Schönbrunu


Baroko v české literatuře

1620 (bitva na Bílé hoře) – 70. léta 18. st.

1621 – poprava českých pánů

1627, 1628 – vydáno Obnovené zřízení zemské \to potvrzeno dědičné právo Habsburků na český trůn, vítězství katolíků nad protestanty

Protestanté museli odejít do exilu

3 větve literatury

  • Exilová (protestantská) – Jan Ámos Komenský, Pavel Stránský, Pavel Skála, ...
  • Domácí (oficiální katolická) – Adam Michna z Otradovic, Bohuslav Balbín, ...
  • Neoficiální/Polooficiální – byla hlavně protestantská – různé kramářské písně, knížky lidového čtení