Filozofie
Periodizace starověké řecké a římské filozofie
-
Období nejstarších myslitelů (předsokratovské období):
Konec 7. st. př. n. l. – polovina 5. st. př. n. l.
Hledá se pralátka
-
Vrcholné období (sokratovské období):
Polovina 5. st. př. n. l. – konec 4. st. př. n. l.
-
Období helénsko-římské filozofie:
Konec 4. st. př. n. l. – 529 n. l.
Helénismus = rozšíření řeckého vlivu mimo Řecko
Filozofie je nejsrozumitelnější, zabývá se otázkami života apod. (upozaděny metafyzické otázky)
529 – Byzantský císař Justinián I. zavírá filozofické školy duchovní konec starověku
529 – Založen benediktinský klášter v Monte Cassinu
4 sliby: čistoty, poslušnosti, chudoby, stálosti místa
Ora et labora = modli se a pracuj
1. Období nejstarších myslitelů
-
Milétská škola:
Thales z Milétu – za pralátku považoval hydor (vodu)
Voda je:
- Životodárná
- Proměnlivá
- Je ve všem obsažena
Hylozoismus – hylé (= látka) + zoe (= život) = názor, že látka je živá (= věčná, nesmrtelná) – předstupeň panteismu
Anaximandros z Milétu – za pralátku považoval apeiron
Apeiron – peras (= hranice) = neomezeno, nekonečno, něco bez hranic
Anaximenes z Milétu – žák Anaximandra, za pralátku považoval apeironaér
Apieronaér – aér (= vzduch) = neurčitý vzduch
Stlačováním, zhušťováním apeironaéru vznikají pevné látky; zřeďováním vzniká oheň
-
Herakleitos z Efesu:
Zůstal nepochopen nevznikla žádná škola
Za pralátku považoval pyr (= oheň)
Tvrdí, že člověk je "zajatec změny" – popírá jakoukoliv stálost
Panta rhei = vše plyne – "nevstoupíš dvakrát do stejné řeky"
Jednota je bojem protikladů
-
Elejská škola (eleaté):
Na Apeninském poloostrově ( italičtí filozofové)
"Zastavitelé pohybu"
-
Xenofanes z Kolofonu:
Kritika řeckého polyteistického náboženství, obzvláště jeho antropomorfního charakteru (= bohové mají lidské vlastnosti, včetně těch negativních)
Bůh je plná koule, není v ní žádné prázdno, je dokonalý a neměnný – není v ní pohyb, vznik, zánik
Jsoucno existuje v uskutečnění a v množnosti
-
Parmenides z Eleje:
Žák Xenofana
Bytí je a nebytí není a nemůže být ani myšleno
-
Zenon z Eleje:
Aporie = slepá ulička rozumu, bezvýchodnost
Nejznámější aporie:
- Půlení
- Letící šíp
- Achillés a želva
- Stadion
Racionalismus
-
-
Pythagoras ze Samu (Kroton):
Za základ všeho považuje arithmos = číslo
- 1 – bod
- 2 – přímka
- 3 – rovina
- 4 – těleso
Sečtením 1, 2, 3 a 4 dostaneme 10 – symbol dokonalosti
Tvrdí, že existuje i 10 planet
Authos efa (lat. ipse dixit) = "on (to) řekl"
Pythagorejský spolek byl spolek filozofický, náboženský i politický
Byl to autoritářský spolek po vítězství demokracie v Krotonu se přesunuli do Tarentu
Nejedli vnitřnosti, věřili v převtělování, ...
Esoterické = skryté
-
Empedokles z Akragantu:
Lékař – nechal prorazit otvor ve skále, lidé trpící morem měli čerstvý vzduch
Za pralátku považoval tzv. rhizomata = kořeny věcí
Eklektik = člověk, který spojuje názory různých lidí
Hmota: Země + oheň + voda + vzduch (4 skupenství, 4 kvality, ...) – pasivní princip
Duch: Aktivní princip (láska a svár)
Dualismus
-
Anaxagoras z Klazomen:
Přináší filozofii do Athén, na konci působení vyhnán
Učitel Sokrata
Za pralátku označuje spermata = semena
Semena jsou donekonečna dělitelná, různorodá
V každé věci jsou obsažena semena všech ostatních
Daná věc je určena druhem semen, která v ní převažují (např. v kosti převažují semena kosti)
Semena jsou věci pasivní
Uznává i aktivní princip – nús = rozum, inteligence
Dualismus
-
Demokritos z Abdéry:
Za pralátku považoval atomos = nedělitelný
Atomy se kvalitativně neliší, rozdíly jsou kvantitativní (velikost, tvar, uspořádání, ...)
Věci nejsou pravým bytím, protože jsou dočasné, zaniknou
Pravé bytí jsou pouze atomy a prázdno
Determinismus = atomy nemají žádné odchylky
Materialistický monismus
Atomy se pohybují od počátku, nemají žádný pohybový princip (pohyb nikdo neuděluje)
Tvrdí, že od hmoty se odlupují tzv. eidola