Hudební formy

Hudební forma = způsob uspořádání celku sklady z jednotlivých částí

Základní stavební jednotkou je motiv – může být melodický, rytmický, harmonický; většinou je kombinovaný

Způsob práce s motivem: Opakování, opakování v obměněné podobě (změna intervalu, rytmu, tóniny), variace, ...

Leitmotiv, idee fixe = motiv s nějakým mimohudebním odkazem

Několik motivů dohromady tvoří téma – tvoří základní část hudební formy

Téma

Složené z několika motivů

Má melodický "oblouk", harmonickou strukturu (např. vrchol je ve zlatém řezu)

Práce s tématem – stejná, jako s motivem

Podle řazení témat a způsobu práce s nimi rozlišujeme jednotlivé hudební formy

Druhy forem

1. Jednodílné

  • Písňová forma:

    • Malá:

      Jednodílná (A) / dvoudílná (AB) / trojdílná (ABA)

    • Velká:

      Dvoudílná (AB) / trojdílná (ABA)

      Části jsou větší, díl B se často nazývá trio

      Využívá se v samostatných skladbách (většinou v tancích), nebo ve 2. a 3. větě cyklické sonátové formy

  • Variace:

    Pouze 1 téma (vlastní nebo převzaté)

    Skladatel téma obměňuje, ale zachovává jeho "tvar"

    Variace jsou čím dál složitější, bohatší

    Schéma: A, A1, A2, A3, A4

  • Fuga:

    Typická barokní forma

    Vedení hlasů je polyfonní (= hlasy jsou rovnocenné)

    Jedno téma v různých hlasech (trojhlasá, čtyřhlasá, pětihlasá, ...)

    3 části:

    1. Expozice – téma zazní stejně v jednom hlase, pak zazní stejně, ale v dominantní tónině v jiném hlase, první mu mezitím vytváří protihlas, vše se opakuje ve 3. a ve 4. hlase

    2. Provedení – práce s tématem v různých hlasech

    3. Závěr – shrnutí, většinou zazní původní téma, případně s dohrou, tzv. coda


  • Rondo:

    Jedno hlavní téma se střídá s jinými

    Je 5 typů – 2 malé a 3 velké

    1. typ je nejjednodušší: A, B, A, C, A, D, A

    2. typ: A (aba), B (cdc), A (aba) – připomíná písňovou formu

    3. typ: A, B, A, C, A + vložené mezivěty; témata jsou větší

    4. typ: ABA, C, ABA + coda

    5. typ: ABC, D, ABC


  • Sonátová forma:

    3 části:

    1. Expozice:

      3 témata: Hlavní (výrazné, hlavní tónina skladby), vedlejší (kontrastní k hlavnímu tématu, většinou melodické, lyrické), závěrečné (shrnuje celou expozici)

    2. Provedení – práce s tématem

    3. Repríza – opakuje se expozice, všechna témata jsou v základní tónině, na konci může být krátká coda

2. Cyklické

= Složené z více oddělených částí; nemusí se nutně opakovat

  • Cyklická sonátová forma:

    Má 3 nebo 4 oddělené části, tzv. věty:

    1. Věta – rychlé tempo, většinou sonátová forma

    2. Věta – pomalé tempo, často písňová forma

    3. Věta – taneční, může být menuet, scherzo, valčík – v třídílné formě se vynechává

    4. Věta – živé tempo, sonátová forma nebo rondo nebo variace, může být i fuga

    Užití: Symfonie, koncert, concerto grosso, sonáta, komorní hudba (kvartet, kvintet)

    Sonáta = skladba pro sólový nástroj, někdy s doprovodem klavíru; je psaná v cyklické sonátové formě


  • Serenáda:

    Etymologie: "al sereno" = pod širým nebem

    Někdy také nocturno, "dostaveníčko"

    Lehká hudba, příjemná melodie

    Může začínat a končit pochodem

  • Divertimento:

    Etymologie: divertissement = zábava

    Určeno pro komorní obsazení

    Odlehčená, nenáročná hudba

    4 až 12 částí

  • Svita:

    Původně barokní svita = sled barokních tanců

    Později nové tance

    = Několik částí, mohou mít společný "program"

    Z baletní hudby, z hudby k činohrám, z programně motivovaných částí

  • Kantáta:

    = Vokálně-instrumentální skladba

    Většinou lyrický světský námět

    Sóla, sbor, předehry, mezihry

  • Oratorium:

    = Vokálně-instrumentální skladba (podobně jako kantáta)

    Většinou epický duchovní námět

    Rozsáhlá – časově i obsazením

    Příběhy z bible, legendy o svatých

    Vypravěč, sóla, sbor, předehry, mezihry

  • Jevištní formy:

    Důležitý je příběh / libreto

    • Opera – různé typy

    • Opereta – "lehčí" hudba, jednoduchý děj, často komický, dobové tance

    • Muzikál – americká obdoba evropské operety, moderní hudba i tanec (jazz, rock, country, ...)

    • Balet – pouze tanec, bez zpěvu

  • Melodram:

    Spojení hudby a mluveného slova – obě složky jsou stejně důležité

    Často skladatelé vytvoří hudbu k básni

  • Mše:

    = Zhudebněné části mešního ordinaria

    Části:

    • Kyrie

    • Gloria

    • Credo

    • Sanctus

    • Benedictus

    • Agnus Dei

    Requiem = mše za zemřelé – má ještě další části (Requiem aeternam, Dies irae, Rex tremendae, Lacrimosa, Lux aeterna)

    Missa solemnis = slavnostní mše

    Missa brevis = krátká mše