Romantismus
19. st.
Pochází z Francie
Důraz je kladen na cit – vášeň, dobrodružství, víra, svoboda, příroda, venkov, lidová kultura, svět snů, fantazie, exotické náměty, inspirace minulostí (zejména středověkem), historické náměty
Architektura
Napodobování středověkých staveb, zejména gotických
Stavěly se zámečky, umělé zříceniny, parky s altánky
Malířství
Exotické a citově zabarvené náměty
Dramatičnost
Barva dotváří atmosféru obrazu
Obrazy přírody – hory, moře, bizarní krajiny
Obrazy: Vor Medúzy, Výstup nad mraky, Poprava vzbouřenců, Svoboda vedoucí lid na barikády, ...
Literatura
Důraz na individualismus, cit, fantazii
Touha po poznání, vášeň, zoufalství, odhodlání, nešťastná láska
Romantický hrdina – často člověk z okraje společnosti, staví cit nad řád a pravidla, rozervanost, pocit osamění
Inspirace národními dějinami
Knihy: Chrám Matky Boží v Paříži, Evžen Oněgin, Tři mušketýři, Máj, ...
Hudba
Důraz na cit a fantazii
Vznik programní hudby (= skladby s mimohudebními tématy – opak je absolutní hudba)
Skladby inspirované lidovou tvorbou – vzniká národní hudba
Velký orchestr (60–70 členů; klasicistní orchestr míval jen kolem 30 členů)
Opera – důraz na děj, myšlenku, národní jazyk
Zakládání prvních konzervatoří
Uvolnění hudebních forem
Nové hudební formy
-
Symfonická báseň = jednovětá skladba s volnou hudební formou
-
Programní symfonie
-
Prokomponovaná píseň
Etapy romantismu
-
Raný romantismus
-
Vrcholný romantismus:
-
Novoromantismus
-
Národní školy
-
Opery, operety
-
-
Pozdní romantismus
Raný romantismus
Carl Maria von Weber
1786–1826
Zakladatel raně romantické opery
Jeho otec měl divadelní společnost
Studoval u Michala Haydna (mladší bratr Josefa Haydna)
1804: Stal se dvorním kapelníkem a ředitelem v Polské Wroclawi
Prosazoval reformy, byl tvrdý nenašel v Praze pochopení
1813: Stal se ředitelem Stavovského divadla v Praze
1816: Působil v Drážďanech jako ředitel nově zřízené opery
Zemřel v Londýně na tuberkulózu
Dílo
-
Čarostřelec:
Romantická opera – sepjetí hudby a děje
Děj je pohádkový, fantastický
Předehra tvoří samostatný útvar
V této opeře spadl obraz dědečka
-
Euryanta – opera
-
Oberon – opera
-
Vyzvání k tanci – sonáta pro klavír
-
Koncert pro klarinet
Franz Schubert
1797–1828
Zakladatel romantické prokomponované písně
Žil z podpory přátel, byl svobodným umělcem
1818–1823: Byl domácím učitelem v rodině hraběte Esterházyho
Dílo
Vynikající melodik
Napsal více než 600 písní
Volil dokonalé básnické náměty (více než 80 od Goetha)
Písňové cykly
-
Spanilá mlynářka
-
Zimní cesta
Písně
-
Král duchů
-
Markétka u přeslice
-
Pstruh
-
Ave Maria
Také klavírní skladby, smyčcové kvartety, 8 symfonií (nejvýznamnější je osmá – nedokončená)
Robert Schumann
1810–1856
Narodil se ve Zwickau, původně studoval práva v Lipsku
Pak studoval hru na klavír u Friedricha Wiecka, zamiloval se do jeho dcery Clary a vzal si ji
Měl poraněné prsty nestal se klavíristou, ale skladatelem
Působil v Drážďanech a Düsseldorfu
Trpěl depresemi, pokusil se o sebevraždu skokem do Rýna
Poslední 2 roky života se léčil
Dílo
Klavírní tvorba
-
Karneval
-
Dětské scény
-
Motýli
-
koncert a moll
Písně
-
Láska a život ženy
-
Lásky básníkova
-
Myrty
Další
4 symfonie
- Ráj a Peri – oratorium
Koncerty, předehry, komorní tvorba, ...
Felix Mendelssohn-Bartholdy
1809–1847
Narozen v Hamburku do bohaté rodiny
Měl velké hudební nadání (zázračné dítě)
Jeho sestra Fanny byla také talentovaná klavíristka
V Berlíně studoval skladbu, klavír
Lipsko – zakladatel konzervatoře
Byl šťastně ženat, měl 5 dětí
Dobrý malíř
Založil se o oživení Bachovy hudby
Dílo
Předehry
-
Hebridy
-
Krásná Meluzína
-
Klid moře a šťastná plavba
Symfonie
-
Italská
-
Skotská
Oratoria
-
Paulus
-
Elias
Koncerty
- e moll houslový
Scénická hudba
- Sen noci svatojánské (Svatební pochod)
Klavírní skladby
- Písně beze slov
Další
Varhanní, komorní skladby
Vrcholný romantismus – novoromantismus
Ferenz Liszt
1811–1886
Výjimečné nadání od dětství
Byl to klavírní skladatel i virtuóz
Vídeň – studium u Czerného
Paříž – učitel Rejcha, kontakty s Chopinem a Berliozem
Převratný styl, technické inovace, výrazný přednes
Koncertní turné po celé Evropě
Z Výmaru udělal hudební centrum novoromantismu
Pohřben v Bayreuthu
Dílo
350 skladeb – klavírní, orchestrální, duchovní
Tvůrce symfonické básně
Symfonické básně
-
Co slyšíme na horách
-
Mazeppa
-
Orfeus
-
Prometheus
-
Hamlet
Klavír
-
12 transcendentálních etud
-
Balady
-
Legendy
-
Rapsódie
-
koncerty Es, A dur
Symfonie
-
Faustovská
-
Dantovská
Mše
-
Ostřihomská
-
Korunovační
Hector Berlioz
V Paříži nejprve studium medicíny
Konzervatoř, učitel – český skladatel Antonín Rejcha
Skladby – novátorství v harmonii a orchestrálním zvuku
Dirigent v Německu, Rakousku, Anglii, ...
Hudební kritik, spisovatel
Dílo
Tvůrce programní symfonie
Ideé fixe
Symfonie
-
Fantastická symfonie
-
Harold v Itálii
-
Smuteční a triumfální symfonie
Oratoria
-
Faustovo prokletí
-
Dětství Ježíšovo
Další
-
Requiem
-
Te Deum
Předehry, opery
Richard Wagner
Psal především opery
Stal se ředitelem divadelní společnosti, po krachu prchá do Rigy, později do Londýna a do Drážďan
1843: Stává se šéfem dvorní opery v Drážďanech
1848: Je na něj vydán zatykač za účast v potlačené revoluci prchá do Výmaru za Lisztem, potom do Švýcarska
1864: Bavorský král Ludvík II. ho zve do Mnichova bohatá finanční podpora
1872: Žije v Bayreuthu, buduje zde operní divadlo, které hraje pouze Wagnerovské opery
Zásady operní reformy
-
Vše je vyváženo – opera není jen hudba, ale i zpěv, herecký projev, výtvarné umění, tanec, ... jednotné všeumělecké dílo
-
Stírá rozdíl mezi árií a recitativem prokomponovaný deklamační sloh – ruší zbytečné koloratury
-
Vymyslel Leitmotiv = příznačný motiv
-
Usiluje o dramatickou pravdivost hudebního proudu, mizí systém árií a recitativů tzv. nekonečná melodie
Dílo
Opery
-
Bludný Holanďan
-
Tannhäuser
-
Lohengrin – obsahuje svatební pochod
-
Tristan a Isolda
-
Parsifal
-
Mistři pěvci norimberští
-
Prsten Nibelungův:
Operní tetralogie – Rýnské zlato, Valkýra, Siegfried, Soumrak bohů
Další
-
Faustovská předehra
-
Siegfriedova idyla
Romantická opera
Styl bel canto
První třetina 19. st.
Melodika italské lidové a populární písně
-
Gioacchino Rossini
-
Gaetano Donizetti
-
Vincenzo Bellini
Styl grand opera
= "Velká" opera
Početné herecké i orchestrální obsazení
Velké sbory, baletní výjevy
Jevištní efekty
- Giacomo Meyerbeer
Zlatý věk opery
Polovina 19. st.
-
Richard Wagner – viz Richard Wagner
-
Giuseppe Verdi – Nabucco, Rigoletto, La Traviata, Aida, Othello
-
Georges Bizet – Carmen, Lovci perel
Verismus
Konec 19. st. a počátek 20. st.
Verus = pravý
Realismus, rychlý spád děje, současné náměty
-
Giacomo Puccini – Bohéma, Tosca
-
Richard Strauss
-
Leoš Janáček
Zlatý věk operety
Opereta – italsky "malá opera"
Předchůdci operety: singspiely (= zpěvohry, v německy mluvících zemích), opera bouffe (= hudební veselohra, ve francouzsky mluvících zemích)
19. st. – "kratší" opera
"Lehčí" hudba, veselý námět
Oblíbené dobové tance (Francie – kankán, Vídeň – valčík)
Mluvené dialogy
Jacques Offenbach, Florimonde Ronger Herve
Jacques Offenbach
Francouzský skladatel německo-židovského původu
Violoncellový virtuos a pedagog, dirigent
Melodická invence, komika, dynamičnost
Dílo
-
Jacquellininy slzy, Český tanec (pro violoncello)
-
Hoffmanovy povídky (opera)
-
Orfeus v podsvětí, Krásná Helena, Pařížský život (operety)
Florimonde Ronger Herve
Herec, spisovatel, operetní skladatel španělsko-francouzského původu
Dílo
- Mamzelle Nilouche (Slečna Netýkavka)
Stříbrný věk operety
Franz von Suppé, Johann Strauss mladší
Johann Strauss mladší
"Král valčíků"
Otec i oba bratři byli také skladatelé
Dílo
-
Valčíky: Na krásném modrém Dunaji; Císařský valčík; Víno, ženy a zpěv; Povídky z vídeňského lesa
-
Operety: Netopýr, Cikánský baron, Karneval v Římě, Noc v Benátkách
Opereta po roce 1900 (nepatří do romantismu)
Franz Lehár, Oskar Nedbal
Emmerich Kálmán – Čardášová princezna
Rudolf Frimml – Rose Mary