Duchovní hudba raného středověku


Duchovní hudba raného středověku

Spojená s křesťanskými rituály

Stěhování národů, mor, pád Západořímské říše, vítězné tažení křesťanství, změna společenského systému

Veškeré umění je pod dohledem církve - umělec se stává řemeslníkem sloužícím náboženským ideám

Gregoriánský chorál

V 9. století

Chorál křesťanské církve, ovlivňoval umělou i lidovou, duchovní i světskou hudbu

Nechal ho zkomponovat papež Řehoř (Gregorius)

863 - příchod Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu - tvůrci staroslovanského bohoslužebného řádu, přinesli cyrilici a hlaholici

V polovině 11. st. se křesťanská říše rozdělila, Gregoriánský chorál zůstáva nejdůležitějším křesťanským zpěvem, vytlačil ostatní chorály

Zpívalo se v latině, centrem zpěvu jsou kostely a kláštery, i lid se účastnil bohoslužeb

U nás byl centrem zpěvu Chrám sv. Víta, na Slovensku Nitra, v Polsku Poznaň a Krakov

Chrámové sbory, zvolání Kyrie eleison (= Pane, smiluj se) se stává refrénem duchovních písní

Nejstarší česká dochovaná památka: Hospodine, pomiluj ny (10. st.)

Další dochovaná památka: píseň Svatý Václave (1368)

Zpěv těchto duchovních písní povolila církev i při neliturgických příležitostech, před/po kázání

Duchovní hry - zpočátku jen vánoční a velikonoční (pašije)

Hry se provozovaly v chrámě, později se k duchovním hrám přidal i lidový a komický prvek => Hry jsou vykázány z chrámu a provozovány na náměstích

Např. hra Mastičkář - náboženská tématika s lidovým humorem