Klasicismus, empír, romantismus
Klasicismus
Evropský umělecký směr od poloviny 18. st. do počátku 19. st.
Classicus (lat.) = vzorový
Nejvíce se projevuje v architektuře a hudbě
Umělci napodobují stavby antického období Řecka a Říma
Jen pravdivé je krásné, oslava osobnosti
V Čechách od konce 18. st. do poloviny 19. st.
Architektura
Symetrické členění staveb
Trojúhelníkové štíty
Antické sloupy v průčelí
Jednoduchost, účelnost, souměrnost
Vyrovnanost, jasnost, řád
Portikus = ozdobný balkón se sloupy
Druhy staveb
Užitkové stavby: divadla, muzea, lázně, nemocnice, nádraží, celnice, úřady, školy, činžovní domy, banky, kasárna
Stavby šlechty: zámky, paláce, vítězné oblouky
Náboženské stavby: kostely, katedrály
Významné stavby
V Čechách:
- Dobříž
- Boskovice
- Letohrádek Kinských
- Zámek Kynžvart
- Stavovské divadlo v Praze
Ve světě:
- Kapitol (Washington, D.C.)
- Pantheon (Paříž)
- Braniborská brána (Berlín)
- Britské muzeum (Londýn)
Hudba
Pokus o dokonalou formu skladby: sonáta, rondo, variace
Posílené světské i lidové prvky
Hudba se přesouvá z kostelů a zámků na veřejnost – veřejné koncerty, kramářské písně
Největší skladatelé:
- Joseph Haydn
- Wolfgang Amadeus Mozart
- Ludwig van Beethoven
Malířství a sochařství
Důraz na občanské ctnosti (skutečnost, síla, rozum)
Snaha o krásu, barevnost, jemnost
Málo příležitostí – spíše restaurátorské práce
Uhlazená kresba převažuje nad malbou
V Čechách:
- Antonín Mánes (malíř)
- František Platzner (sochař)
Ve světě:
- Jacques-Louis David
Empír
Vzniká za císaře Napoleona
Projevuje se hlavně v architektuře
Někdy se mu říká "císařský sloh"
Empire (fran.) = císařství
Cíl: rozumová úvaha, pravdivé zobrazení
Nízká originalita
Architektura
- Kačina
- Zámek Fryštát
Romantismus
Konec 18. st. až 1. pol. 19. st.
Upřednostnění přírody, citů, spontánnosti
Iracionalita, nahodilost, individualita
Liberalismus, nacionalismus
Tajemství minulosti
Historismus – "novo/neo styly" (novogotika, novorenesance, ...)
Anglický park – narozdíl od francouzské zahrady nepravidelný
Malíři: Dalacroix, Goya