Vrcholný středověk
Lucemburkové
Chybějící zápis o Janu Lucemburském a Karlu IV.
Václav IV.
Vládl 1378–1419
Problémy: morová rána, 2 papežové, spor s pražským biskupem
Zajal vikáře Jana Nepomuckého a nechal ho hodit do Vltavy
Dekret kutnohorský na Karlově univerzitě mají tři hlasy Češi, jeden hlas ostatní (Němci)
Husitství
Chybějící zápis o husitství
Utraquisté = husité = kališníci
Umírnění husité nechtěli příliš válčit
Pražané = mix umírněných a radikálních – např. Jan Rokycana (umírnění), Jan Želivský (radikální)
Radikální – Sirotci (vůdce: Jan Žižka z Trocnova a Kalicha), Táborité (vůdce: Prokop Holý)
Program: formulovali Čtyři artikuly pražské – rovnost; svoboda kázání Slova Božího; trestání smrtelných hříchů, nelze se z nich vyplatit; zesvětštění církevního majetku
V roce 1420 založeno město Tábor Táborité, vůdce Jan Žižka z Trocnova
1424 Jan Žižka umírá
Husitské války
Červenec 1420: Bitva na Vítkově – Jan Žižka vítězí nad Zikmundem Lucemburský
Husité využívali taktiku vozové hradby
Husitské zbraně: řemdih, cep, palcát, sekera, houfnice, tarasnice, sudlice ušatá
1421: Čáslavský sněm – husité se shodují, že nepřijmou Zikmunda jako českého krále, také zde formulují Čtyři artikuly pražské
Janu Žižkovi se dařilo, vyhrával bitvy, ale v roce 1424 umírá do čela se staví Prokop Holý
Srpen 1431: Bitva u Domažlic – husité zahnali zpěvem "Kdož jsú boží bojovníci" katolíky, bitva neprobíhá
Podnikali tzv. rejsy / spanilé jízdy = loupežné výpravy do jiných zemí
Basilejský koncil – husité a katolíci vyjednávají, jednání je neúspěšné
1434: Bitva u Lipan – radikální husité (Táborité, Sirotci) bojují s panskou jednotou (katolíci, umírnění husité, Pražané) panská jednota vítězí
1436: Husité a katolíci přijímají tzv. Basilejská kompaktáta prosazeno přijímání podobojí; církev přichází o velkou část majetku; Zikmund se stal králem
1437: Zikmund umírá Lucemburkové vymírají po meči
Důsledky: poddaní neplatí desátky církvi; zemský sněm (složen z vyšší šlechty, nižší šlechty a měšťanů); nový husitský arcibiskup; svoboda vyznání; království dvojího lidu (70 % husité, 30 % katolíci)