Národní obrození – Fáze obranná

Josef Dobrovský

Byl to jazykovědec

Ustálení jazykové formy

Psal latinsky nebo německy

Užíval kritické vědecké metody (vliv osvícenství) – snaha ukazovat fakta v souvislostech a odhalovat pravdivé poznání

Zakladatel slavistiky

Pravidla sylabotónické prozódie

Dílo

  • Dějiny české řeči a literatury:

    Psáno v němčině

    Popisuje vývoj českého jazyka a literatury

    První souborné dílo o české literatuře

    Skládá se z 12 kapitol

    Prvních 6 kapitol sleduje obecné otázky o Slovanech

    V následujících 6 kapitolách rozdělil literární historii do 6 období:

    1. Pohanské dějiny Čechů

    2. Rozšíření křesťanství, první české duchovní písně

    3. První pronikání němčiny do české literatury

    4. Vliv husitství na kulturu a literaturu

    5. Zlatý věk české literatury

    6. Úpadek české řeči a literatury

  • Zevrubná mluvnice jazyka českého (1809):

    Systém českého jazyka a jeho zákonitosti

    Vytvořil klasifikaci slovesných tříd

    Zabýval se etymologií (= původem slov)

    Vliv na ustálení jazykové normy a formování spisovné češtiny

    Pravidla slovotvorby

  • Základy jazyka staroslověnského (1822):

    Systém staroslověnského jazyka

    Dějiny staroslověnského písemnictví

  • Slovník německo-český (1802 a 1821):

    Je dvoudílný

Václav Thám

Organizátor divadelního života v Praze

Spoluzakladatel pražského vlasteneckého divadla Bouda

Dílo

  • Almanach Básně v řeči vázané:

    Starší básnická tvorba, současné básně Tháma a dalších básníků

    Anakreontská lyrika = oslavuje ženy, víno a zpěv

  • Břetislav a Jitka:

    První původní novočeská hra


Prokop Šedivý

Spoluzakladatel divadla Bouda

Divadelní činnost, psal zejména lokální frašky (z pražského prostředí)

Pro jeho hry jsou typické živé lidové scény, humor, slang

Věnoval se i literární tvorbě – německé překlady i tvorba původních prozaických děl

Dílo

  • Masné krámy – fraška

  • Pražští sládci – fraška

  • České Amazonky – próza

Antonín Jaroslav Puchmajer

Vůdčí a tvůrčí osobnost nové básnické školy/družiny

Uplatnil Dobrovského zásady o sylabotónické prozódii

Zpracovával adaptace bajek, básně s národní tématikou, vlasteneckou lyriku

Dílo

  • Sebrání básní a zpěvů a Nové básně:

    Almanachy

    Vlastní tvorba, tvorba českých a slovenských básníků

Thámovci vs Puchmajerovci

2 původní české básnické školy

  • Thámovci:

    Tradice české poezie

    Básně humanistických a barokních básníků

    Původní básně a překlady v duchu anakreontiky

  • Puchmajerovci:

    První česká básnická škola

    Důraz na původní tvorbu

    Zásady sylabotónické prozódie

    Žánrová různorodost (óda, bajka, idyla)

    Překlady ze slovanských literatur

Šebestián Hněvkovský

Básník, iniciátor první novočeské básnické školy

Dílo

  • Vnislav a Běla:

    Sentimentální balada

  • Děvín:

    Směšnohrdinský epos

Divadlo národního obrození

  • V Kotcích:

    Německé divadlo

    První pokus o českou hru – fraška Kníže Honzík – skončil katastrofálně

  • Nosticovo Národní divadlo:

    Německé divadlo

    Časem přejmenované na Stavovské divadlo, později se zde hrály české hry

  • Bouda:

    Vlastenecké divadlo

    Existovalo jen 3 roky, pak bylo strženo

Co se hrálo?

  • Vlastenecké historické hry

  • Frašky

  • Překlady slavných světových dramat (např. Shakespeare)