Dějiny politických teorií
Středověk
Aurelius Augustinus (sv. Augustin)
Žije ve 4. – 5. st. n. l.
Původně nežil spořádaným životem, ale ve 33 letech se nechal pokřtít, začal se věnovat studiu a modlitbě
Napsal dílo O obci Boží (Decivitate Dei) – popsal zápas mezi obcí pohanskou a obcí kristovou
Narodil se mezi Alžírem a Tunisem
Tomáš Akvinský
13. st.
Označován jako "Doctor angelicus" = andělský učitel
Tvrdí, že cílem politiky má být stanovení společného dobra = mír, důstojný život, základní životní potřeby, právo, svoboda
Společné dobro se stanoví pomocí zákonů, výchovy, trestů
Důležitý je rozum, vůle, svědomí
Niccolo Machiavelli
14. – 15. st.
Říká, že účel světí prostředky = panovník může učinit cokoliv, co pomůže posílení státu
Thomas Morus
Dílo Utopia (topos = město utopia = město, které nikde není) – popisuje ideální stát – všichni mají materiální bohatství
Novověk
Thomas Hobbes
16. st.
"Homo homini lupus" = člověk člověku vlkem lidé potřebují vzdát se části své moci a dát ji panovníkovi, který bude vládnout = bude mít zákonodárnou, výkonnou i soudní moc prosazuje absolutismus
Smluvní teorie vzniku státu (spis Leviathan) = lidé se na vzniku státu domluvili
Charles Montesquieu
17. – 18. st.
Napsal knihu O duchu zákonů – státní moc má být rozdělena
John Locke
Dílo Dvojí pojednání o vládě – člověk má právo na život, majetek, svobodu, štěstí panovník může být odvolán, pokud toto nedodržuje prosazuje omezení absolutismu
Jean-Jacques Rousseau
V roce 1854 vypisuje akademie v Dijonu soutěž – otázka "Jak vznikla nerovnost mezi lidmi?"
Rousseau odpovídá tím, že v dějinách došlo ke 3 katastrofám:
-
Vznik soukromého vlastnictví:
Rousseau tvrdí, že člověk, který si jako první vymezil vlastní majetek, měl být zabit
Společnost se dělí na majetné nemajetné
-
Vznik vrchnosti:
Společnost se dělí na vládce ovládané
-
Svévole vrchnosti:
Společnost se dělí na pány otroky
Jako ideální formu vlády vidí republiku ( volená hlava státu)
Napsal dílo Rozprava o původu a základech nerovnosti mezi lidmi
V rámci vládnutí rozlišuje vůli obecnou (podle něj jediná správná) a vůli jednotlivců
Spis Společenská smlouva – jednotlivec se musí podřídit obecné vůli
Karel Marx
1818 (Trevír) – 1883
Jeho celoživotní spolupracovník byl Bedřich Engels
Veškerou skutečnost rozděluje na 2 pojmy: základna (= ekonomické/hospodářské poměry) a nadstavba (= reflexe, odraz ekonomických poměrů)
Inspiroval se L. Feurbachem – tvrdil "Der Mench ist, was er isst" = člověk je to, co jí je nutné změnit základnu
Rozlišuje různé společenské třídy: proletář kapitalista
Podle Marxe je nadhodnota nezaplacená dělníkova práce vykořisťování
-
Kapitál:
Čtyřdílný spis obsahující Marxovy myšlenky
Pojmy: Výrobní vztahy, výrobní síly
Výrobní vztahy – jsou určeny vlastnictvím výrobních prostředků
Do jisté doby výrobní vztahy umožňují rozvoj výrobních sil, ale časem je začnou brzdit nutnost revoluce
Výrobní síly se dělí na:
-
Výrobní prostředky – ty se dále dělí na pracovní prostředek (nářadí, stroje, ...) a pracovní předmět (suroviny, půda, ...)
-
Pracovní síly
-
Hegelův zákon negace negace = teze, antiteze (= negace teze), syntéza (= negace antiteze = negace negace teze)
Historický materialismus = aplikace Hegelova zákona negace negace na historii:
-
Pravěk ( teze) – společné vlastnictví, beztřídní společnost, neexistence státu
-
Starověk, středověk, novověk ( antiteze) – soukromé vlastnictví, třídní společnost (otrokáři otroci; feudálové poddaní; buržoazie proletariát, kapitalisté dělníci), existence státu
-
Komunismus ( syntéza) – společné vlastnictví, beztřídní společnost, zánik státu
Revoluce musí proběhnout ve všech zemích najednou celosvětová revoluce
Samuel Huntington
1927–2018
Dílo: Střet civilizací (1996) – tvrdí, že příští velký konflikt nebude z ekonomicko-politických důvodů, ale z důvodu kulturních rozdílů
Rozdělil státy na 8 civilizací:
-
Západní
-
Slovansko-pravoslavná
-
Islámská
-
Hinduistická
-
Konfuciánská
-
Japonská
-
Latinskoamerická
-
Africká / Subsaharská
Francis Fukuyama
1952–současnost
Dílo: Konec dějin a poslední člověk